El tòpic popular diu que tot torna. A l'alba d'aquesta segona dècada del segle XXI, ves per on, torna amb més força que mai la demanda de productes locals. Quan més semblava que la globalització dels mercats havia de comportar la fi dels petits productors, s'ha engegat un moviment de recuperació d'abast imprevisible. Costa de creure però és cert. Ja sigui als Estats Units, als Països Escandinaus, a Itàlia, a França o a Catalunya mateix, floreixen les iniciatives que posen en valor les varietats d'hortalisses i les races d'animals autòctons, la llet, formatges, embotits i pa elaborats seguint processos artesanals i recuperant receptes tradicionals. L'aparició amb força d'un nou perfil de consumidor responsable i compromès que demana i compra productes amb la garantia de la proximitat, tanca el cercle.

Osona, en aquest context, torna a estar al capdavant. Tal com havia succeït amb Osona Cuina, liderant el moviment dels cuiners de la terra, ara fa més de dotze anys, Osona Terra representa un pas endavant i un model a seguir. 

Amb el suport del Consell Comarcal d'Osona, un grup de pagesos, artesans i gent de diversos oficis de boca, va decidir associar se l'any 2010 amb l'objectiu de crear una marca de qualitat dels petits grans productes de la comarca d'Osona.

Ramaders de carn i de llet, formatgers, cansaladers i llonganissaires, forners, cervesers i ratafiaires posen en comú allò de millor que té cada casa per promocionar Osona a l'exterior i enfortir la imatge de terra de gastronomia de què gaudeix la comarca.

Osona Terra ja camina sola. És una associació oberta a tots aquells productors de la comarca que comparteixin amor per la terra i passió pels bons productes. Que lluitin per l'excel·lència, tot oferint auten ticitat. Que siguin capaços de compartir trets comuns, convertint-los en valors de singularitat. Que per molts anys puguem fer semblants obres.


Pep Palau